Guus-en-Diana.reismee.nl

San Francisco

Het is al early rise and shine voor ons. Vanochtend staat Alcatraz op het programma. Na een bagelontbijtje in het hotel gaan we met de cable car over Powell naar Fisherman's wharf. In de vroege ochtendzon (8.30 uur) lopen we naar pier 33. Om 9.30 uur varen we naar Alcatraz, tocht duurt zo'n 15 minuten. Op deze ferry kom je niet zomaar hoor, je moet je entreebewijzen wel 8 x laten zien...

Alcatraz, ook wel the Rock genoemd, fungeerde van 1934 tot 1963 als gevangenis. We maken een audiotour, sinds een tijdje beschikbaar in het Nederlands. Op een leuke manier worden we rondgeleid langs de cellen, bibliotheek, luchtruimte, dinerzaal, keuken, controle kamer enz. Via verhalen van gevangenen en hun bewaarders horen we wat er hier zoal heeft afgespeeld. Vanaf Alcatraz heb je een gigantische view over de Bay bridge, San Francisco en de Golden Gate bridge. We boffen, het is superweer en ook heel helder.

Terug op vaste wal huren we mountainbikes en gaan we op weg naar de Golden Gate bridge. We fietsen veel langs het water waar een pad voor recreanten is aangelegd. Onderweg komen we langs de Marina met bootjes, Fort Mason, het stranden een veel mooie huizen. Af en toe moeten we klimmen, oef. We fietsen tot halverwege de brug. De Golden Gate is makkelijker te fietsen dan de Erasmus. Vanaf de Golden Gate hebben we een mooie view op Alcatraz en de city. Wat een belevenis weer!

We fietsen terug en gaan een hapje Italiaans eten. We lopen naar Lombard Street wat met een percentage van 32% de steilste straat is. Hier moeten auto's langs flinke bochten rijden om af te dalen. We lopen dit gedeelte omhoog, valt niet mee. Hierna nemen we de cable car naar Market street, vervolgens de bus en rijden we naar Alamo Square. Hier staan de Painted Ladies, 7 gekleurde huizen in oude stijl. Mooi plaatje.

We gaan terug naar het hotel om op te frissen. Met de cable car gaan we naar China town, een van de oudste en grootste van de USA. We eten hier een hapje, struinen nog wat en lopen dan naar North Beach, ofwel little Italy. Uiteraard veel Italiaanse tentjes hier, ook veel muziek op straat. Gezellig wijkje. Op een terrasje drinken we een overheerlijke Illy koffie yummie. Met de bus keren we terug naar Union Square. Bij Gold Dust drinken we nog eenSamual Adams(Guus favoriete USA bier) en een Margarita terwijl een bandje staat te spelen.