Guus-en-Diana.reismee.nl

Van Yosemite National Park naar San Francisco

Wegaan vroeg uit de veren, we hebben een lange reis voor de boeg. Bij het verlaten van ons little house on the prairie ziet Di een coyote voorbij wandelen, hij maakt oogcontact, ie spannend en wandelt dan op zijn dooie gemak verder. Guus gooit er de vaart in, hij heeft al veel ervaring met het bochtwerk. Door wegwerkzaamheden aan het asfalt moeten we stoppen. We moeten dan een heel stuk een pilotkarretje volgen die ons al zigzaggend over de weg heen leidt, heel apart.

Ter hoogte van Alder Creek een nieuwe verrassing : bosbrand!!! Het bord 'smoke on road' hangt er echt niet voor niets blijkt.De bosbrand blijkt onderdeel te zijn van het fire plan, men steekt het dode hout aan om zo de groei van nieuwe bomen te bevorderen.

Na een goed uur bereiken we Mariposa Grove, home of the giant sequoias. Door het sequoiabos wandelen zou onze voorkeur hebben, maar vanwege de tijd nemen we een open tramtour van 1,5 uur. Zo zien we allereuzen : Grizzly giant - de hoogste en oudste sequoia, bijna 100 meter lang, de takken zijn zo dik als normale bomen dik zijn, Faithful couple - 2sequoia's die met hun stam een zijn geworden maar van bovenzijn het nog 2 bomen, Clothespin tree -aantal branden hebben vanzelf een doorgang in boomstam gemaakt, zowijd dat er een pick-up truck doorheen kan, de California tunnel tree waar we doorheen lopen, Bacholar and tree grades, Fallen Monarch, Wawona tunnel treeenz. Het is echt ongelooflijk mooi, dit bos van gigantische bomen. We zien ook nog een aantal herten en eekhoorntjes.

We horen nog iets grappigs van een Amerikaan: het Nederlandse woord voor squirrel is eekhoorn. Het woord eekhoorn is in het Engels acorn en betekent eikel (van een boom).Thesquirrel eet dus een eekhoorn haha.

Via de zuidkant van Yosemite verlaten we het park. We gaan via de 41, 49 en de 140. Eerst is het een mooie weg met veel groene en later gele vlakten met ranches en landbouw. We schieten lekker op.....heuveltje op, heuveltje af....dan komt de highway patrol achter ons aan...we moeten stoppen. Er is te hard gereden..het bonnenboekje komt tevoorschijn, alle gegevens worden genoteerd. Dan geeft de agent gelukkig aan dat we er met een waarschuwing van afkomen.

Bij het gebied rond Merced is de omgeving niet zo mooi, veel industrie, dit zijn we op onze roundtrip nog niet tegengekomen. Bij Manteca gaan we de 580 op, dit is de snelweg naar of Los Angeles of naar San Francisco. Via de Bay bridge (tol) rijden we San Francisco in, heel erg gaaf om zo de stad binnen te rijden. Ons hotel ligt op Post street, Guus rijdt nog een flink stuk de steile heuvels met Chevy op. Na inchecken in het hotel - lekker luxe - leveren we de auto in en gaan de stad alvast verkennen. Onze voeten maken kennis met de heuvels..bij Fisherman's wharf zien we de sunset en hebben we een view op de hele stad. Aan een van de talloze vistentjes eten we een hapje. Met de cable car, toch iets fijner voor de hills of San Francisco,rijden we naar Union Square en drinken in een bar nog wat, er is live music dus gezellie. Het hotel ligt om de hoek dus we zijn snel thuis, het is al na middernacht voor we gaan slapen.

Ps. Jet en Marco, alvast heel veel plezier in the big Apple. Enjoy!x

Marga

Hallo daar! Ik wil jullie nog ff veel plezier wensen voor vanavond, put your dancing shoes on, lett's get drunk and rock and roll!! Ga uit je dak, bijna back to normal life, pfffffffff.
Guus, je foto's zijn ZOOOO MOOI, hartelijk dank, ik ben om, USA heeft toch wel wat..............Jos is erg blij hiermee, XX goede vlucht.

Henriette

Hi fooks!

Vergeet morgen niet te zwaaien naar ons he. Ik heb uitgerekend dat we elkaar kruisen boven Groenland!
Geniet van de laatste uurtjes en een goede vlucht naar huis!!! See you soon, Jet en Marco